Min blogliste

tirsdag den 2. november 2010

Kunststøtte eller ej?

Som en del af den store danske læserskare tændte jeg for Deadline sent søndag aften. Rektor for Forfatterskolen deltog. Jeg forestillede mig, at han skulle debattere med politikere, forskere og kulturformidlere, at jeg derigennem ville blive klogere på selve spørgsmålet, om vigtigheden af kunststøtten i Danmark. Hvorfor er det vigtigt? Netop i et land som Danmark? Og kunst, hvorfor er det vigtigt?

Min oplevelse var snarere, at Deadline havde samlet de fire forfattere; Leonora Christina Skov, Pablo Llambías, Susanne Staun og Lotte Garber, på grund af deres forskellige funktioner og interesser indenfor litteraturen (debattør, rektor, krimiforfatter og formand for Forfatterforeningen) end, at jeg som seer fik et klart overblik over vigtigheden af kunst, herunder litteratur og kunststøtten. Diskussionen handlede overvejende om forfatternes syn på kvalitetskriterier og den fordelingsnøgle, den nuværende litteraturstøtte fordeles efter. I sig selv en relevant debat, men vel ikke uden indblik i, forståelse for og opbakning til kunsten og litteraturen? Måske er Tv-mediet, hvor det hele skal gå ekstremt hurtigt, ikke er det mest velegnede til formidlingen af sagen. Jeg ved det ikke, men frustrerende føles det.

Kan man ikke tale om at der faktisk foregår to ting?
1) Kunststøtte eller ej. Hvorfor er det vigtigt i Danmark? Det burde vel være en fælles sag, blandt enhver forfatter eller litteraturinteresseret, fordi det er lig med anerkendelsen af kunsten og litteraturens gyldighed.

2) Herefter selve fordelings- og kvalitetsdebatten - men vel først når politikkerne og befolkningen = os læsere, forhåbentlig er / bliver overbevidste om, det vigtige i, at vi bevarer kunststøtten eller alternativt finder andre måder, at sikre en fortsat udvikling indenfor litterturen.

Jeg ville ønske at forfatterskolens rektor fik lov, at medvirke i en debat, hvor netop væsentligheden af kunst og selve kunststøttens betydning for udviklingen af litteratur - i sig selv var i fokus. En uddybende debat, så enhver dansker, for eller imod kunststøtte, får mulighed for at få et indblik i, hvorfor vi har brug for at støtte kunsten i et land som Danmark, hvor netop kreativiteten er udpeget som en af fremtidens vigtige kompetencer.

Via http://kornkammer.blogspot.com/ henvises der til http://www.megalitt.dk/. Her uddybes emnet. Kort og overskueligt. Under menupunktet "Hvorfor støtte litteratur" giver flere forfattere deres bud på
kunststøttens relevans. Blandt andet henviser Helle Helle til et citat hun læste i Politikken;

”Under 2. verdenskrig manglede Storbritannien penge til krigsindsatsen, og forsvarsministeren foreslog derfor at bruge alle pengene fra kulturbudgettet. Til det svarede Churchill: ”Jamen, hvad kæmper vi så for?”

1 kommentar:

  1. Godt indlæg. Jeg er helt enig med dig i, at debatten mudrer en del, og at det ville være hensigtsmæssigt at skille spørgsmålene ad og diskutere dem enkeltvis:
    - Er litteratur godt? (Hvad gør den? Hvad bidrager den med? Hvori består dens gode?)
    - Bliver litteraturen bedre af at blive støttet?
    - Og hvordan støtter man den bedst muligt?

    SvarSlet