Hænder i overstørrelse af dokumentaristen og konceptkunstneren Eva Merz. På én gang følsomme og brugte hænder fra fotoserien ”Words, Words”, der sammen med ”Role of Memory” repræsenter Merz´ seneste fotoserier. I fredags nåede jeg at se udstillingen, som var den sidste hos
Galleri Kant i Esbjerg. Galleriet flytter herefter til København. Her tale om stramme fotografier af ting der har formet Merz´ identitet med stærke referencer til det faderlige ophav. Isoleret set skaber objekterne nye betydninger og historier hos betragteren.
Meget sigende for Merz i det hele taget, døbte Kræn Christensen i forårets åbningstale udstillingen: Courage!
er interessant både i et kunstnerisk og dokumentarisk perspektiv. Oprindeligt søgte Merz om tilladelse til, at bo som indsat i kvindefængslet. Hun kunne ikke opnå de fornødne tilladelser. Projektet udviklede sig derfor i en anden retning. Jeg citerer her Jenny Brownrigg fra The Glasgow School of Art:
Herved forklares værkets forside, der har anbragt ”Us” på forsiden af omslagt og ”Them” som det visuelle og tekstlige indhold i værket, der er struktureret og belyst gennem syv interviews, lige fra en indsat til involverede som har indflydelse på kvinderne i fængslet: The Governor, The Dealer, The Judge, The Warden, The Director – og sidst Merz selv; The Artist.
Her citat af Ian Gunn, leder af Cornton Vale 2006 – 2009:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar